Publiek bereiken, boeien en binden

Als culturele organisatie is het een belangrijke opdracht om publiek te bereiken, te binden en betrokken te maken. Om dat te kunnen bereiken, is het belangrijk om je publiek te leren kennen. Vaak worden toegangskaarten ‘anoniem’ gekocht, want op het moment dat de bezoeker je etablissement verlaat, weet je in principe weinig van die persoon. Daarmee gaat een prachtige kans verloren om in contact te komen en een relatie op te bouwen. Het CRM-systeem Social Matters biedt je de mogelijkheid om verschillende databronnen bij elkaar te brengen en te analyseren zodat je weet wie je bezoekers zijn en hoe je hun beleving kunt optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld je aanbod aanpassen op specifieke wensen en behoeften van je publiek. Op die manier versterk je de loyaliteit en kun je ervoor zorgen dat je bezoekers ambassadeurs worden voor jouw culturele organisatie.

Marketing en financiën

Sinds het Nederlandse subsidieklimaat onder druk staat, wil de politiek meer ondernemerschap zien in de culturele sector. Dat vraagt om een kritische en zakelijke blik. Marketingcommunicatie kan hierin een waardevolle rol spelen. Door je publiek te leren kennen kun je mensen aan je binden en daarmee de bezettingsgraad of bezoekersaantallen verhogen. Dat zorgt op zijn beurt weer voor relevantie bij partners, sponsoren en subsidiënten. Social Matters beschikt over een ‘payment hub’, waarin verschillende betaalproviders, zoals iDeal, Tikkie of automatische incasso’s verwerkt kunnen worden. Bezoekers kunnen zo eenvoudig kiezen welke manier van betalen het beste bij hen past en het systeem zorgt er automatisch voor dat het op een juiste manier ingeboekt wordt. Dat scheelt handwerk, tijd en mogelijke fouten. Door bezoekers actief bij je instelling te betrekken, kun je mensen bovendien betrekken als vrijwilliger, als vriend van je organisatie of als donateur of schenker.

Nieuwe businessmodellen

Door de dalende subsidies moeten culturele instellingen een steeds groter deel van hun inkomsten zelf genereren. Dat vraagt om een nieuwsgierige blik en innovatief vermogen. Waar liggen de kansen voor mijn instelling? Zo biedt de recente digitalisering nieuwe mogelijkheden om mensen te bereiken die voorheen wellicht niet zo snel met jouw organisatie in aanraking zouden komen. Denk aan virtuele museum- of theaterbezoeken. Maar ook de zakelijke wereld biedt ongekende kansen voor de culturele sector. Waar in het bedrijfsleven maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staat, kunnen culturele instellingen daarvan profiteren. Zo is samenwerking in de vorm van sponsoring of een vriendenprogramma mogelijk, maar kunnen zakelijke bedrijven wellicht ook ruimtes huren voor evenementen en vergaderingen. Pixelzebra Social Matters kan verschillende communicatiepaden inrichten, zodat niet alleen het publiek, maar ook zakelijke betrokkenen de relevante informatie ontvangen op voor hen het juiste moment.

Wat biedt Pixelzebra Social Matters?

Het creëren en optimaliseren van waarde voor je publiek is cruciaal. Pixelzebra Social Matters helpt culturele instellingen hierbij door de binding en loyaliteit van bezoekers te versterken. Tevreden bezoekers blijven organisaties langer trouw en kunnen uiteindelijk echte ambassadeurs worden. Publieksgegevens vormen het kloppende hart van Social Matters. Het verzamelen, registreren, analyseren en op de juiste wijze gebruiken van deze gegevens bepalen het succes van jouw culturele instelling. Het CRM-systeem biedt bovendien de mogelijkheid om potentiële schenkers actief te informeren en hen inzicht te geven in wat er met hun geld gebeurt. Ook dat versterkt de loyaliteit van je publiek.

Social Matters

Wil je graag mee weten over hoe Social Matters jouw culturele organisatie kan helpen om nieuw publiek aan te boren en je huidige bezoekers te blijven boeien en binden?